יום שלישי, 9 במרץ 2010

תיאודור רוזוולט\שאול נעים


נשיא אהוב, צעיר והיפראקטיבי 1909-1901

1. רוזוולט הנשיא ה-26 הצעיר ביותר, בן 42 בלבד. אחריו בגיל – ביל קלינטון וג'ורג' קנדי.
2. ב-6/9/1901 נורה הנשיא ויליאם מקינלי בתחילת הקדנציה השניה ע"י מתנקש שהסתיר את אקדחו בתוך מטפחת, ורוזוולט סגנו הפך לנשיא.
3. לחם במלחמת ארה"ב- ספרד. כאשר הפך לנשיא,החליט שחובה לדאוג לכך שבעת מלחמה ,יוכל גם הצי המצוי בחוף המערבי ,באוקינוס השקט להשתתף בלחימה.
החל לחשוב על חפירת תעלה שתחבר בין שני האוקינוסים.
4. שלח ספינות מלחמה, מבלי לקבל רשות מהקונגרס, ע"מ לתמוך בפרישת פנמה מקולומביה, ואז קיבל הזיכיון לחפירת התעלה. "הקונגרס יכול עכשיו להתווכח כרצונו – אני קבעתי עובדות בשטח".
5. הנשיא הראשון שיצא מגבולות ארצו! נסע לפנמה וישב על בולדוזר שחפר את התעלה.
6. ב-40 שנים שלפניו לא היה נשיא יוזם, והוא החליט שהוא ייזום חקיקות ולא הקונגרס. פעל ללא ליאות, באומץ ובהיפראקטיביות.
7. ביקש להכריז על אי שקנאים מסוים כ"שמורת טבע פדרלית", כלומר להפקיע אותה מהמדינה בה היא נמצאת. אמרו לו: אין דבר כזה. תשובתו: "מעכשיו יש". היום יש 51 שמורות טבע פדרליות.
8. ראה את תפקידו כמגן האזרח הקטן. החליט שתפקידו למנוע מיזוגים בין תאגידים גדולים. הגיש 45 תביעות נגד מיזוגים והצליח ברובם. בגופו הגן על האזרח הקטן מהעשירים הגדולים המבקשים לנצל את כוחם כנגד החלשים.
9. בימיו היה הבית הלבן כמו קרקס. היו לו 6 ילדים שובבים שזרקו פצצות סרחון על אנשי השירות החשאי, התחבאו, זחלו התיזו מים ועוד ועוד.
10. ב-1909 פרש, השאיר לסגנו להתמודד פעם נוספת ונסע לאפריקה לצוד אריות. בילה גם בברזיל. ב-1913 חזר והאשים את הנשיא טאפט (סגנו לשעבר) שלא הלך בדרכו. כאן הוא התחרפן. הוא ביקש לזכות במועמדות המפלגה הדמוקרטית, אך זו בחרה בנשיא טאפט. הוא הקים מפלגה שלישית "מפלגת העם". זכה ב-27% מהקולות (מעולם לא זכה מועמד מפלגה שלישית במספר כה גדול של קולות). אולם גרם לפיצול קולות ובגללו נבחר מועמד הרפובליקנים: וודרו וילסון.
11. נחשב בזמנו כאחד מארבעת הנשיאים החשובים. מאז נוסף לרשימה עוד אחד (על כך בהזדמנות).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה