יום שישי, 10 ביוני 2011

פרסמתי מאמר על חואנה המשוגעת
להלן מייל שקיבלתי מסימה אבן:

לגבי אותה חואנה נראה לי שבמשפחתה היו לא מעט משוגעים ומאוד יתכן שזה נבע ממנהגיהם להתחתן בתוך המשפחה.
אחותה של חואנה היא קתרין מארגון שניתנה לארתור אחיו של הנרי השמיני ולאחר שזה מת הנרי החליט לשאת אותה. גם לה היה גורל לא קל. היא הרתה כמה פעמים ובכול פעם הפילה עובר זכר. כשהצליחה סוף סוף ללדת נולדה לה תינוקת שבעטייה המלך כבר מאס בקתרין וציווה לסלקה מעל פניו, יזם גירושין בניגוד להסכמת האפיפיור וייסד דת חדשה באנגליה - אנגליקניות שהוא עומד בראשה.
הבת הייתהו מרי שלימים תעלה לשלטון כ-מרי מלכת אנגליה שהאנגלים אוהבים לכנות "בלאדי מרי" כלומר מרי של שפיכות הדמים (כן על שמה המשקה המפורסם של רסק עגבניות עם וודקה).

אותה מרי לאחר שעלתה לשלטון חשקה להנשא לבן דודה פיליפ מלך ספרד. (מטורף לא קטן בעצמו ), הוא הוזמן לחצר ובפועל נראה היה שספרד ואנגליה יתאחדו. אך מרי סבלה מהריון מדומה וכאשר השקר התגלה הוא ברח מאנגליה לספרד. מרי זכתה לשם המפוקפק שלה בשל רצח של מאות פרוטסטנטים והעלאתם על המוקד. תמונות זוועה המשחזרות את התקופה בסרט "אליזבת" ( הראשון בסדרה).

אחות אחרת של חואנה היא איזבלה אשר ניתנה לאשה למנואל מלך פורטוגל אשר תחילה קלט את היהודים שגורשו מספרד בשמחה ובאינטרס כלכלי אך אחר כך אולץ בתמורה לזכות לשאת את בתם של פרדיננד ואיזבל לגרש אותם. הוא אכן הוציא צווי גירוש אך בכל זאת לא רצה לוותר עליהם, הוא סגר את הנמלים וביום אחד כינס את כולם בכיכר הראשית בליסבון והטביל בהתזת מים 150,000 יהודים בכפייה.

קשה שלא לחשוב מחשבות של תורת הגמול. כול מי שעינה יהודים סבל ובגדול.
על ליסבון עלה גל צונאמי ענק כעבור 200 שנה, לאחר 3 רעידות אדמה ושריפות שפרצו דווקא בחגיגות "כל הקדושים" שלהם. 100,000 נוצרים תושבי ליסבון, נהרגו בתוך 100 כנסיות ובכיכר הגדולה שבה הטבילו את היהודים ואחר כך העלו רבים מהם על המוקד, בתואנה שלא התנצרו כהלכה.
ואם זה לא מספיק הכנסיה סן דומינגו שממנה הוציאו את פסקי האוטו דה פה ושילחו אנוסים אל המוקד נשרפה ב-1959. כל תכולתה נותרה אפורה ומפוייחת כמעין אנדרטה ותזכורת למה שהיה.

נראה לי שהפורטוגלים קלטו את המסר. הם לא מפסיקים להתנצל. בכיכר יש 2 מונומנטים המבקשים סליחה מן העם היהודי וב-1996 מאריו סוארש התנצל במלאות 500 שנה ל-גירוש פורטוגל.

בעקבות ההתנצלות כפרים שלמים חשפו את העובדה שהם שומרים על יהדותם בסתר כל השנים.

לגבי חואנה שהשתגעה, יש לה את המקבילה הגברית פדרו הראשון שהתאהב באינס דה קסטרו היהודייה, הוליד עימה כמה צאצאים בלתי חוקיים שאחד מהם הוא ז'ואו ה-1.
הוא רצה לשאת אותה לאחר שאשתו מתוקף נישואין פוליטיים מתה, אך אביו ציווה לרצווח אותה. פדרו עקב אחר הרוצחים, הרגם ואכל את ליבם, לאחר מכן הוציא את שלד אהובתו מן הקבר הלבישה בבגדי מלכות ובקוימברה שבה ארמונו ציווה על כל החצר לנשק את שלד כף ידה. כשמת נקבר בהוראתו בארון קבורה מול הארון שלה כשרגלייהם אלה מול אלה כדי שביום תחיית המתים יעמדו שוב מחדש זה מול זו. אגב בנם ז'ואו ה-1 הפך למלך פורטוגל ובנו אנריקה הספן הוביל את פורטוגל לעידן התגליות. בחצרו שבסגרש הוא הושיב יהודים רבים שסייעו לו באסטרונומיה מיפוי ועוד, בינהם אברהם זכות, יהודה קרקש ואחרים.אבל הסיוע הזה היה לפני מאורעות הדמים של גירוש פורטוגל שהזכרתי קודם.

תודה לסימה על העדכון ועל התוספת לגבי מלך פורטוגל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה